Matkakertomus projektivaiheittain

Tästä löydät projektin vaiheet sekä alempana aihepiireittäin järjestetyn listan kertomuksista - vähän kuin blogikirja!




Teimme keväällä 2012 opiskelijakolleegani Mikan kanssa kännykkällä kuvatun musiikkivideon. Kuvanlaatu ei ollut riittävän hyvä joten jouduimme keksimään uusia tapoja käyttää kameraa ja lopputulos on mielenkiintoinen. Saimme videot vaivatta koneelle ja editointi onnistui yliopiston koneilla Adobe Premiere Pro:lla. Tämän jälkeen olin vakuuttunut älypuhelimen käytöstä liikkuvan kuvan ilmaisun työvälineenä.

Keväällä 2012 osallistuin ohjaajana Helsingin saksalaisen koulun elokuvatyöpajaan. Oli mielenkiintoista nähdä, miten viikon mittainen elokuvatyöpaja toteutetaan sekä minkälaisia asioita opetuksessa käsitellään.

Kesällä 2012 kävin mlove- nimisessä tapahtumassa ja tutustuin siellä henkilöön Microsoftilta ja kerroin hänelle kiinnostuksestani älypuhelimiiin ja koulun tulevaisuuteen. Kerroin että haluaisin tehdä kokeilun koulussa, jossa kaikilla olisi tasavertainen ja laadukas lumia käytössä.

Syksyllä 2012 olin Rovaniemellä harjoittelussa koululla jonne oli hankittu iPadeja. Toteutin 4 viikon elokuvaopetusjakson laitteilla. Minulla oli kolme eri 9. luokkaa ja jakso olikin mainio tapa päästä kokeilemaan ja tutkimaan erityyppisiä tuntisuunnitelmia ja metodeja.

Talvella 2012-2013 vietin kahden kuukauden ajanjakson Berliinissä, jossa toteutin opetuskokeiluja Nokian lumia-puhelimilla. Kiitos Microsoft Deutschland tästä!



Aluksi


1. Kaikki sai alkunsa Lapin yliopistolta - eli miksi ryhdyin tähän

2. Testipuhelimet saapuivat Microsoftilta!



Neljän viikon työpaja Bergmannstrassen ylä-asteella


1. Kulttuuriagenttiohjelma mahdollistaa kännykkäkuvaustyöpajan

2. Berliinin koulujärjestelmä ja vuosikurssista riippumaton Areena-opetus.

3. Bergmannstrasse - työpaja alkaa!

4. Kulttuuriagentti ja opettajat kokoontuvat - koulun sisäistä yhteistyötä

5. Bergmannstrasse - työpajan päätöstilaisuus

6. Bergmannstrasse - töiden esillepano QR-koodien avulla




Potsdamin Mediakasvatuskeskus


1. Mikä on Potsdamin mediakasvatuskeskus?

2. Ideointityöpaja ja keskustelua kännykkäkuvaustyöpajan sisällöstä.

3. Blossin kännykkäkuvauspaja Osa 1 - Mistä on kyse?

4. Blossin kännykkäkuvauspaja Osa 2 - lämmitelyä, kuvausta ja leikkausta

5. Blossin kännykkäkuvauspaja Osa 3 - kuvausta, leikkausta ja kiire!

6. Blossin kännykkäkuvauspaja Osa 4 - ensi-ilta ja ajatuksia viikonlopusta




Klaus Küchmeister - kännykkäkuvauksen edelläkävijä Saksassa.


1. Klaus Küchmeister ja MobileMovie Hamburg

2. Klaus Küchmeister: Seminaari Osa 1 - kännykkäelokuvalla on oma estetiikkansa

3. Klaus Küchmeister: Seminaari Osa 2 - liikkuvan kuvan vuorovaikutus ja montaasin opettaminen

4. Klaus Küchmeister: Seminaari Osa 3 - Matkapuhelimet julkisessa keskustelussa sekä koulussa

5. Klaus Küchmeister: Seminaari Osa 4 - Matkapuhelimen hyödyt videokameraan nähden

6. Klaus Küchmeister: Seminaari Osa 5 - Kännykkäelokuvan oppimistavoitteet, menetelmät ja arviointi.

7. Klaus Küchmeister: Seminari Osa 6 - Kännykkäkuvaustyöpaja

8. Klaus Küchmeister: Seminari Osa 7 - Yleisvaikutelma päivästä



Online Educa Berlin - International conference on technology-supported learning and training.


1. Online Educa Berlin Osa 1 - School forum ja messut

2. Online Educa Berlin Osa 2 - Mark David Milliron

3. Online Educa Berlin Osa 3 - Sabine Baumann ja iPad-luokka



Muuta


Kansainväliset mobiili-taideopetus sivustot

Suomalaiset mobiili-taideopetus sivustot

Kännykkäelokuvakilpailut


Ilmainen ohjelmisto nimeltä Blender - myös videoeditointia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti