 |
Koulun ulko-ovi. Tästä se lähtee! |
Neljän
viikon jakso on nyt aluillaan. Seuraavat neljä viikkoa käyn tässä
osoitteessas 1-2 kertaa viikossa riippuen siitä, miten projekti
edistyy.
Tänään
tapasin ryhmän ensimmäistä kertaa. Huh: 28 vilkasta 12-16
vuotiasta! Onneksi meitä opettajia on kolme, joten voimme jakaa
ryhmän pienempiin osiin tarvittaessa.
Aloitin
tänään lyhyellä alustuksella, jossa esittelin itseni sekä
projektin kulun ja tavoitteet. Sain kuulla paljon erinäisiä
kysymyksiä kaikenlaisesta ja pyrin vastaamaan niihin parhaani
mukaan. Oppilaita oli paljon ja muutamat olivat erityisen vilkkaita.
Luultavasti tästä tulee myös ryhmänhallinnan osalta hyvin
mielenkiintoinen kokemus. Hauska nähdä, miten elokuvaprojekti
toimii näin ison ryhmän kanssa.
Oppilaat
jakautuivat 2-3 hengen ryhmiin. Aloitimme kuvausharjoituksilla,
joissa tuli ratkoa erinäisiä kuvaustilanteita ja pyrkiä
saavuttamaan erilaisia kuvatuloksia. Tavoitteenani oli haastaa pois
perinteisestä silmäntaso-kuvakulmasta.
Koska
oppilaat olivat myös erittäin innoissaan puhelimien käyttämisestä,
toinen tarkoitukseni harjoituksessa oli päästää heidät heti
koskemaan laitteita ja purkaamaan siten hieman niihin liittyvää
jännitystä ja energiaa.
Oppilaat
saivat liikkua vapaasti koulun alueella harjoitusten parissa.
Välitunnin jälkeen kokoonnuimme 5-9 hengen pienryhmiin
tarkastelemaan tuloksia. Jokainen ryhmä esitteli videonsa
vuoronperään ja me muut kommentoimme niitä. Tässä oli ideana
nähdä miten muut olivat toteuttaneet saman tehtävän, ja huomata
tehtävänannon monitulkintaisuus sekä todeta erilaisten ratkaisujen
kirjo.
Oppilaille oli annettu tehtäväksi miettiä
harjoitusten yhteydessä jo jotain paikkaa koulussa joka erityisesti
kutkuttaa ja jossa he voisivat toteuttaa videotyön. Näin heillä
oli muutamia ideoita ja pian kuvauspaikat loksahtivatkin paikalleen.
Tein selväksi, että tuotos sai keskittyä esittelemään tilaa
mielenkiintoisien näkökulmien keinoin mutta siinä saattoi
halutessaan kertoa myös tarinan. Kaikki ryhmät halusivat kertoa
tarinan, ja näin piirsimme yhdessä taululle jokaisen ryhmän
alustavan kuvakäskirjoituksen.
Ryhmät etenivät eri tahtiin
ideoinnin kanssa, ja jätimmekin ajatukset hautumaan seuraavaa
tapaamista varten.
Tässä
vielä tehtävälistaus:
Filme
als wärst du ein Hund.
Die
Kamera entdeckt einem Ort.
Halte die Kamera schräg und filme
etwas.
Laufen.
Bewege die Kamera immer näher an etwas.
Ein
kleines Tier entdeckt eine Pflanze.
Es ist still. Plötzlich hört
man etwas. Danach sehen wir, wo der Sound herkam.
Die
Kamera bewegt sich aus dem dunklen ins Licht.
Etwas befindet sich
im Bild und bewegt sich dann ausserhalb des Bildes.
Filme eine
Farbe. Die Farbe ändert sich.
Etwas fällt runter.
Filme
irgend ein interessantes Ort aus einer aussergewöhnliche
Perspektive.
Tehtävissä
on ideana haastaa tallentamaan erilaisia lyhyitä tapahtumia tai
muutoksia. Tehtävissä myös haastetaan käyttämään kameraa
muutoin kuin silmän tasolta.
Suomeksi:
Kuvaa
kuin olisit koira.
Kamera tutkii jotain paikkaa.
Pidä kameraa
vinossa ja kuvaa jotain.
Kävelyä.
Liikuta kamera aina
lähemmäs jotain asiaa.
Eläin tutkii kasvia.
On hiljaista.
Yhtäkkiä kuuluu jotain. Sitten näemme, mistä ääni tulee.
Kamera
liikkuu pimeästä valoon.
Jotain on kuvassa, mutta sitten se
liikkuu kuvan ulkopuolelle.
Jotain tippuu.
Kuvaa väriä. Väri
muuttuu.
Kuvaa jotain mielenkiintoista paikkaa jostain
epätavanomaisesta näkökulmasta.