torstai 15. marraskuuta 2012

Kulttuuriagenttiohjelma: taiteilijoita kouluihin! Oppilaita taidekentälle!

Kuva: Tim Schenkl/Forum K&B GmbH


Alkuviikosti sain yhteydenoton Berliinissä toimivalta kulttuuriagentilta joka ilmoitti, että eräs koulu olisi kiinnostunut osallistumaan mobile movie projektiin.

Claudia Hannoverista oli nimittäin lähettänyt Hampurilaiselle kulttuuriagentille yhteystietoni sekä kuvauksen projektista, joka puolestaan oli lähettänyt yhteystiedot eteenpäin kolleegalleen Berliinissä ja niinpä eräs agentti nimeltä Silke kiinnostuikin kovasti projektista ja innostutti erään Berliiniläisen koulun media areenan opettajat myös.

Silke on toiminut alusta alkaen eli vuoden ajan kulttuuriagenttiohjelmassa. Hanke toteutuu vuosina 2011-2015 ja siihen osallistuu viisi saksan osavaltiota. Ohjelma on muuten mallinnettu vuosina 2002-2011 Englannissa toimineesta Creative Partnerships ohjelmasta. Englantilaisen ohjelman motto oli: Creativity, culture and education.

Ohjelman tavoitteena on tuottaa, kehittää ja dokumentoida oppiaineiden rajoja ylittäviä, laajoja kulttuurikasvatuksen opetussisältöjä sekä rakentaa pitkän aikavälin yhteistyömalleja koulujen ja kulttuuri-instituutioiden välille.
Mahtavaa eikös?

Neljän vuoden mittaista hanketta rahoittaa saksan valtion kulttuurirahasto sekä Mercator-säätiö, joista kumpikini pistää pottiin 10 miljoonaa euroa neljän vuoden aikana. Myös osavaltiot osallistuvat hankkeen rahoittamiseen.

Koulujen piti hakea ohjelmaan jäseniksi ja osoittaa, että haluavat sitoutua ohjelman tavoitteisiin. Joikaiselta koululta nimetään yhteyshenkilö, joka koordinoi työskentelyä koululle nimetyn kulttuuriagentin kanssa. Jokaisella kulttuuriagentilla on puolestaan kolme koulua joiden kanssa työskentelee, ja agentin tavoitteena on myös lisätä näiden koulujen välistä yhteistyötä. Koulut voivat lisäksi hakea Kulttuuriagenttiohjelmasta rahoitusta taideproduktioiden toteuttamiseen.

Agentti siis lyöttää yhteen vapaan kentän kulttuuritoimijoita ja -instituutioita verkostonsa koulujen kanssa. Näinpä siis teatteriohjaaja, ballerina tai kirjastonhoitaja saattaa päätyä kouluun toteuttamaan projektia oppilaiden kanssa. Tai vastaavasti oppilaat päätyä teatterille toteuttamaan projektia. Projektit kestävät useimmiten 6-12kk, mutta myös lyhyempiä projekteja toteutetaan.

Ja näin minä päädyin erääseen Berliniläiseen kouluun kuukauden intensiivijaksolle: Terhi, videotaiteilija - rikastuttamaan oppilaiden taidekäsitystä sekä tuomaan heidät liikkuvan kuvan ilmaisun pariin!

Lisätietoja kulttuuriagenttiohjelmasta (saksaksi).

Englanninkielinen esittely ohjelmasta.

Muutamia toteutuneita projekteja (saksaksi), täältä voi poimia hyviä ideoita!

keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Medienwerkstatt Potsdam: mediakasvatusta Berlin-Brandenburgin alueella.

Medienwerkstatt Potsdam


Ja kolmantena päivänä tapahtuu. Tänään kävin ensimmäistä kertaa tapaamassa Potsdamin mediakasvatuskeskuksen väkeä.

Potsdam sijaitsee n. 24 km linnuntietä Berliinistä. Sodan jälkeen valtaosa saksan mediatuotannosta onkin keskittynyt Babelsberg-nimisen alueen tuntumaan Potsdamin (eeppisen kauniin) keskustan ulkopuolelle. Näinpä myös Brandenburgin osavaltion suurin mediakasvatuskeskus sijaitsee lähellä tätä mediakeskittymää.

Medienwerkstatt Potsdam eli Potsdamin mediakasvatuskeskus on perustettu vuonna 1991 ja työllistää yhdeksän henkeä enemmän tai vähemmän täyspäiväisesti ml. harjoittelijan ja siviilipalvelusmiehen.

Keskus on järjestäytynyt yhdistyksen muotoon, ja sitä rahoittaa Brandenburgin osavaltion pääkaupungin eli Potsdamin nuoriso- ja sosiaalitoimi. Mediakeskus tarjoaa konsultointia, koulutusta, palveluita (enimmäkseen laitteiden lainausta) sekä kursseja mediakasvatuksen eri osa-alueilta. Keskus palvelee muuten koko Brandenburgin osavaltiota!

Kurssitarjontaan kuuluu mm. seuraavanlaisia työpajoja: tietoturva, animaatio, elokuva, blogi, nettisivu, valaisutekniikka, VJ (video jockey= videoiden livemiksaamista esim. tanssimusiikin taustaksi!), facebook, wordpress, crowdfunding, cybermobbing, word/excel/ppt, mainokset, sosiaalinen media, radiotuotanto, tapahtuman järjestäminen, aktivismi7vaikuttaminen internetissä, ja näin lista jatkuu ja jatkuvasti kasvaa.

Mediakeskukselle tulee jatkuvasti pyyntöjä kouluista ja nuorisokeskuksista, joihin ydintiimi pyrkii reagoimaan. Mediakeskuksella on lista päteviä opettajia (”Dozent”) joita he palkkaavat kurssien vetäjiksi, ja näin mediakeskuksen työntekijät vastaavat usein organisoinnista, siinä missä ulkopuoliset apurit toteuttavat itse sisällön.

Ja näin päädyn taiteellis-pedagogiseen päävastuuseen viikonlopun mittaisesta kännykkäkuvaus workshopista! Mutta siitä lisää tuonnempana.

Internetissä: Medienwerkstatt Potsdam.