Minulla
oli ilo ja kunnia saada vierailevaksi kirjoittajaksi Nathan Letwory,
kuka on ollut mukana Blenderin kehittämisessä vuodesta 2003.
Blenderi on nimittäin ilmainen, avoimen lähdekoodin ohjelmisto jota
kehittää kansainvälinen ohjelmoijayhteisö. Nathan kantaa mm.
yhdessä Andrea Weikertin kanssa vastuuta Blenderin
Windows-versiosta.
Nathan
kirjoittaa:
Ilmainen mallinnus-, animaatio- ja editointiohjelma Blender on vuodesta 2002 Blender Foundationin ohjauksen alla avoimena ohjelmana kehitetty.
Blenderiä käytetään eniten mallintamiseen ja animointiin, kuten voi nähdä avoimissa lyhytelokuvissa Elephants Dream, Big Buck Bunny, Sintel ja Tears Of Steel.
Vähemmän tuttu, mutta silti monipuolinen on Blenderin oma VSE (Video Sequence Editor). Tämä työkalu antaa kaikki mahdollisuudet video-editointiin. Videoita voi tuoda Blenderiin, leikata ja yhdistää käyttämällä erilaisia effektejä. Aiemmin mainitut lyhytelokuvat ovat kaikki olleet VSE:n leikkauspöydällä. Tiivis integraatio Blenderiin mahdollistaakin kaikennäköisiä hienoja tekniikoita.
Video-editointityökalu on aliarvostettu, mikä näkyy siinä, että hyviä tutoriaaleja löytyi vain vähän, mutta viime vuosina tilanne on parantunut. Blender VSE -blogi ja Blender Diplom antavat hyvät eväät työskentelyyn. Myös YouTube-palvelusta löytyy monenlaisia, esimerkiksi Stephen Powersin tutoriaalit mutta hakusanoilla "Blender VSE" tietoa tulvii ruudulle.
Muita hyviä lähteitä Blenderin opetteluun ovat Blender Cookie ja Blender Guru.
/Nathan Letwory
http://www.lumikuu.com
Vielä
muutama Terhin kommentti:
Kuulin taannoin ystävältäni, että Blenderistä löytyy myös videoeditointityökalu.
Tämä on mielenkiintoista siitä syystä, että turhan usein koulun puitteissa törmää tilanteeseen, jossa asianmukaisia videoeditointiohjelmistoja ei ole käytettävissä. Tämä johtuu yleensä siitä, että koululla ei ole budjettia leikkausohjelmiston hankintaan tai siitä, että koulun koneet ja sitä myötä käytössä oleva ohjelmisto on niin vanha ettei se osaa käsitellä tarvittavia tiedostomuotoja.
Tässä kohtaan Blender voittaa periaatteessa kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot, sillä se on ilmainen, sen voi ladata kaikille käyttöjärjestelmille ja se myös osaa käsitellä useita codeceja ja tiedostomuotoja.
Toisaalta Blender on pääsääntöisesti mallinnukseen ja animaatioon kehitetty työkalu, ja näin ollen sen videoeditointiominaisuudet lähtevät animaation tarpeista käsin. Työkalun käyttölogiikka on siis erilainen kuin mihin olemme tottuneet elokuvan leikkausohjelmissa.
Mutta
toisaalta – minkään työkalun käyttöönotto ei ole mahdotonta.
Lyhyen kokeilun ja tutoriaalin seuraamisen jälkeen uskon että
pystyn ottamaan tämän ohjelman videoeditorin haltuun. Ja parasta
Blenderissä on että mikäli sen käyttöön alkaa perehtymään,
sitä myötä aukeaa videoeditoinnin lisäksi myös tietokoneella
tehtävän mallinnuksen ja animaation maailma!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti