![]() |
Työpajan tuloksia, still-kuva videotutkielmasta. |
Montaasin opettaminen
Havaintokyvyn
kehittämisen lisäksi (kännykkä)elokuvan parissa työskentely
auttaa myös hahmottamaan ajatusta montaasista. Montaasi tarkoittaa
yksinkertaisesti kuvan järjestämistä toisen jälkeen eli
leikkaamista. Montaasi on elokuvassa kuin kuvakollaasi staattiselle
kuvalle. Leikkaaja voi vaikuttaa paljonkin katsojan käsityksiin
tapahtumista järjestämällä kohtauksia tai kuvia hallitusti yksi
toisensa perään.
Leikkaaja voi vaikuttaa katsojan käsityksiin tapahtuneesta järjestämällä samat kuvat eri järjestykseen, tai lisäämällä samojen referenssikuvien väliin eri kuvat. Tätä ilmiötä tutki Lev Kuleshov (1889 – 1970), ja tätä kuvien vuorovaikutuksen tuottamaa vaikutusta kutsutaankin Kuleshov-effektiksi.
Klaus näytti meille mahtavan videon, jossa Hitchcock selventää Kuleshov-efekttiä:
Leikkaaja voi vaikuttaa katsojan käsityksiin tapahtuneesta järjestämällä samat kuvat eri järjestykseen, tai lisäämällä samojen referenssikuvien väliin eri kuvat. Tätä ilmiötä tutki Lev Kuleshov (1889 – 1970), ja tätä kuvien vuorovaikutuksen tuottamaa vaikutusta kutsutaankin Kuleshov-effektiksi.
Klaus näytti meille mahtavan videon, jossa Hitchcock selventää Kuleshov-efekttiä:
Olen
sitä mieltä että Kuleshov-efektin ymmärtäminen niin havaintoja
kuin harjoituksia tekemällä kehittää elokuvalukutaitoa
merkittävästi, sillä montaasi on keskeinen osa elokuvan
ilmaisukeinoja. Kuva-assosiaatiot sekä symboleiden rinnastus on myös
tuttu keino mainosten maailmasta, jossa pyritään vaikuttamaan
ihmisten käsityksiin ja arvostuksiin asioista.
Tänä päivänä lukutaidon tulisi mielestäni ulottua myös pitkälle liikkuvan kuvan pariin sillä liikkuva kuva on jatkuvasti vahvemmin läsnä meidän visuaalisessa kulttuurissa.
Tänä päivänä lukutaidon tulisi mielestäni ulottua myös pitkälle liikkuvan kuvan pariin sillä liikkuva kuva on jatkuvasti vahvemmin läsnä meidän visuaalisessa kulttuurissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti